Dnes je velmi významné datum. Je tomu přesně 18 let co jsem úspěšně složil maturitní zkoušku. Letí to jako prase. A tehdy jsem si říkal, že mě ve škole už nikdo nikdy neuvidí… Ale dopadlo to trochu jinak, že. Už jen to, že přesně za týden budu skládat (v pořadí své už třetí) státnice… No a na státnice je třeba se trochu připravit, tak se dneska podíváme na to, jak se učím.
Skladba předmětů na státnicích je velmi zajímavá – pedagogika, didaktika a psychologie. Opravdu nic pro mě. Už zkouška z předmětu Základy pedagogiky v prvním semestru byla velmi zajímavá. Když jsem viděl skripta, tak jsem si říkal, že tohle nemůže být pravda. Výrazy, které jsem za svou desetiletou kariéru pedagoga nikdy neslyšel, se to jen hemžilo. Asi nejsem dobrý pedagog, když je neznám… Ještě, že jsem se dal na ty studia, to mě spasí…
Začal jsem dokonce podezírat autorku těchto skript z toho, že je vytvořila pomocí nějaké aplikace. Co byste taky čekali od ajťáka, že. Skripta podle mě vznikly tak, že byl použit textový soubor, který obsahuje cca 2 až 3 tis. slov a pomocí nějakého generátoru náhodných čísel byla tato slova vybírána a z nich se potom sestavovaly věty… Jinak si to nedokážu vysvětlit. Další vychytávka přišla na zkoušce. Za špatnou odpověď se budou odečítat body… Větší blbost jsem neviděl. Ale oni asi vědí, co dělají, když to učí (pardon, vyučují) na vysoké škole… No bylo to o fous za tři, takže spokojenost a odchod do šaten…
No ale, jdem se učit na státnice. Z každého předmětu 20 otázek, celkem tedy 60. Některé otázky jsme si rozdělili, že každý jich pár vypracuje a pak si to nasdílíme… supr nápad, provedení horší. Navíc ještě jsme některé otázky zdědili od loňských studentů… takže není co řešit, studijní materiál připraven na transport do makovic…
Když jsem ale uviděl, co někteří kolegové z loňska vytvořili, tak jsem žasnul…Spousta z nich to totiž pojala jako soutěž v disciplíně CCCV. Pokud tento sport z oblasti jemné motoriky neznáte, tak je to kontrol cé, kontol vé… už chápem? Nevím, kde přišli na to, že vypracovaná otázka na státnice má mít 9 (slovy devět!!!) stránek. To se jako pomátli… jednoduchým vynásobením s počtem otázek se dostaneme na takové číslo (pro slabší matematiky je výsledek 540 stran), že bych se musel začít učit na státnice asi rok a půl před začátkem studia… to budou učitelé jak víno… víc takových, aby pozvedli úroveň našeho školství. A to nemluvím o tom, že kolikrát to, co tam nakopírovali, ani nesouviselo s otázkou. Škoda.
Další kolegové byli tak trochu tajemní a snažili se před náma některé věci skrýt. Snad v naději, že pak oni dopadnou u státnic lépe a můžou se před náma ostatníma chlubit. U jedné otázky jsem se dočetl, že daný pojem (už nevím jaký) se dá rozdělit na 3 typy: za á, za bé a … a, a to je všechno. Za cé bylo asi to tajné, nebo se při kopírování už nevlezlo do již tak nadité schránky, těžko říct. Já teda možnost za cé ale rozhodně hledat nebudu, protože když budu vědět za á a za bé, mám dva ze tří a to nemůže být logicky horší jak za tři, že .
Jiný kolega na to šel obráceně… Zase nějaký pedagogický či didaktický problém se dal rozdělit taky na 3 kategorie. Konkrétně na za á, za bé, za cé a věřte tomu nebo ne, dokonce i za dé… Kouzlo. Tak teď zas nevím, které 3 se učit. A zas jako učit se 4, to je moc informací a ztráta času. Měl bych pak o 25% víc znalostí, tím pádem výhodu před kolegy a možná bych překvapil nebo dokonce zaskočil profesory v komisi. Beru první tři. Logika věci velí, že ať se naučím libovolné 3 možnosti ze 4 a náhodou mezi nima bude ta, která tam nepatří, jsem zase na 2 dobrých ze tří a to taky nebude horší jak za tři . Ufff, to jsme se zapotili s logikou, viďte? Jsem fakt netušil, že si takhle promrskám logiku a matiku u pedagogiky…
Ale abych jen nekritizoval… jeden kolega mě přímo nadchl a jsem rád, že jsem si svůj předpoklad ověřil… V otázce, která se věnovala pedagogické komunikaci, padla tato věta, cituji: „Průměrný člověk denně vysloví 10 – 12 tis. slov, žena 23 – 26 tis. slov“. Tohle asi nepsala, žádná kolegyně, že. Medaili tomu chlapci!!! Škoda jen, že neuvedl zdroj, odkud čerpal (studenti se snad nikdy nenaučí správně citovat…). Kdyby uvedl zdroj, už bych tam posílal bombošku nebo přímo lahev pravé domácí trnkové pálenky z Chateau Bynina… to si zaslouží potlesk, jít takhle s kůží na trh…ale tak mě napadá, že citace možná nebyla uvedena záměrně. Buď by se autor uchlastal (asi bych nebyl jediný, kdo by mu poslal lahev) a nebo by skončil zmasakrován davem rozzuřených žen (které by u toho samozřejmě moc nemluvily ).
Další otázka a zase zásek jak prase. Cituji: „Edukační proces je proces, při němž dochází k edukaci. Pokud edukaci neobsahuje, nemůžeme již tento proces označovat jako edukační“. Jako to fakt myslel někdo vážně??? To bude taky asi statný pedagog, co tohle vymyslel…tady to není na bombošku, ale na úplně jiný sortiment dárků…buď něco na utlumení životních funkcí, nebo naopak s větším projímavým účinkem… ještě promyslím…
Další vypracovaná otázka, nám měla odhalit tajemství, které zní – Co je to pedagogická komunikace? Tohle bych možná dal i bez nápovědy. Asi když učitel nějak pedagogicky působí na žáka, co?. Omlouvám se všem pedagogům za nepřesnou definici, ale státnice mám až za týden . Prostě to tam nějak bylo na půlstránce vysvětleno. No ale pro méně chápavé kolegy byla dodána i tato věta: „Za pedagogickou komunikaci se nepovažuje rozhovor dvou učitelek o přestávce ve sborovně o tom, jak přesazovat muškáty“. Tak to mě dostalo a končím… Jestli si táhnu totu otázku, už se těším, jak to tam kouzelníkům v komisi vybalím… Ti budou taky asi mrkat a pudou rovnou pod stůl
Studium bych ovšem zakončil takovým odlehčením a slovníma hrátkama… V kapitole o poruchách učení mě zaujaly hlavně dva názvy, dyskalkulie (porucha počítání) a dyspinxie (porucha kreslení). Jen nevím, jestli u té poruchy kreslení není překlep, jestli by to nemělo být spíš dyspixelie – logicky přece ne, jako že ten člověk neumí kreslit v hádéčku, prostě mu chybí pixely, jasné ne… A podobně znějící jako dyskalkulie by mohly být další dvě poruchy, tam záleží, jak se to napíše. Dyskulie a dyscoolie. Dyscoolie je o tom, že jedinec není dostatečně cool a dyskulie znamená, že na to dotyčný nemá koule .
Všech 60 otázek přečtených. Fakt jen přečtených. Nevím sice, jak se to za týden naučím, ale co už. Ale jo. Vlastně je to jednoduché. Zkoušet mě budou jen ze 3 otázek, že, a ty se stihnu úplně v klidu naučit. Takže, když mě příští středu nepřepadne akutní dyskulie a bude dobrý los, není co řešit…
Chozé